جراحی مجدد تعویض مفصل زانو در پی عفونت

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو در پی عفونت

باوجود اینکه پروتزهای مورد استفاده در جراحی تعویض مفصل زانو به گونه ای طراحی شده اند که ماندگاری طولانی مدت داشته باشند، اما در برخی موارد ممکن است مفصل زانوی تعویض شده دچار مشکلاتی شده و عملکرد پروتز موجود با اختلال مواجه شود و در نهایت جراحی تعویض مجدد مفصل زانو (revision) ضرورت یابد. هدف از جراحی مجدد تعویض مفصل زانو، جبران توانایی حرکتی مفصل درگیر و درمان عوارض بوجود آمده می باشد. این عوامل می توانند شامل مواردی نظیر عفونت، محدودیت حرکت، شل شدن مفصل مصنوعی، شکستگی های اطراف زانو، ناپایداری باشند.

عفونت پس از جراحی تعویض مفصل زانو

هیچ جراحی ای بدون ریسک نیست. در درصد کمی از بیماران (1-3 درصد) پس از جراحی تعویض مفصل زانو امکان ایجاد عفونت وجود دارد. عفونت ممکن است روی زخم محل جراحی و یا در عمق زانو اطراف مفصل مصنوعی ایجاد شود. گاهی عفونت بلافاصله بعد از جراحی رخ می دهد و گاهی بعد از مرخص شدن و رفتن به خانه ایجاد می شود. در برخی موارد نیز ممکن است عفونت سال ها پس از جراحی رخ دهد.

عفونت پس از جراحی تعویض مفصل زانو

در صورت عفونت، مفصل زانوی بیمار دردناک و دچار محدودیت حرکت می شود. حتی در صورتی که پروتز به استخوان محکم فیکس شده باشد، درد، التهاب و ترشح عفونی از زخم، انجام تعویض مجدد زانو را غیر قابل اجتناب می کند.

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو در پی عفونت

  • درصورت پیدایش علائم در کمتر از یک ماه پس از جراحی و یا بروز علائم حاد، جراحی مجدد به صورت شستشو و برداشت بافت عفونی و 4 – 6 هفته آنتی بیوتیک وریدی می باشد و پروتز قبلی خارج نمی شود.
  • در صورت بروز عفونت بعد از یک ماه یا عفونت مزمن، جراحی مجدد تعویض مفصل زانو می تواند در یک یا دو مرحله انجام شود که اغلب جراحان روش دو مرحله ای را ترجیح می دهند. در این روش ابتدا متخصص ارتوپدی، پروتز قدیمی را برداشته و پس از تمیز کردن کامل مفصل از بافت های آلوده و شستشوی کامل سیمان مخصوص ارتوپدی که حاوی آنتی بیوتیک است را در محل گذاشته و زخم را می دوزد و سپس درمان آنتی بیوتیک شروع خواهد شد. پس از اطمینان از کنترل عفونت در هفته ششم به بعد، سیمان را خارج کرده و پروتز جدید را در محل قرار می دهد.

جراحی مجدد تعویض مفصل زانو در پی عفونت


جهت مطالعه ادامه این مطلب به جراحی مجدد تعویض مفصل زانو در پی عفونت مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها: 

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد