جراحی تعویض جزئی مفصل زانو (UKA) برای چه بیمارانی مناسب است؟

جراحی تعویض جزئی مفصل زانو (UKA) برای چه بیمارانی مناسب است؟

یکی از عمل های جراحی در افرادی که دچار ساییدگی در یک قسمت زانو شده اند و سن پایینی دارند عمل جراحی (Unicompartmental knee arthroplasty (UKA است که جراحی تعویض مفصل جزئی یا نسبی زانو یا همی آرتروپلاستی زانو نیز نامیده می شود.

هدف از این جراحی این است که فقط بخشی از زانو را که آسیب دیده و تخریب شده توسط ایمپلنت جایگزین کرده و قسمت های سالم مفصل را که در طول زمان قابل استفاده هستند حفظ شوند.

جراحی تعویض جزئی مفصل زانو (UKA) 

تعویض مفصل جزئی زانو به اصلاح شکل اندام تحتانی و دامنه حرکت زانوی بیمار کمک می کند.

در افرادی که بجز تغییر شکل و انحراف زانو، در قسمت داخلی زانو مفصل زانو درد هم داشته باشد و یا به صورت همزمان پارگی منیسک داخلی یا ضایعات غضروف مفصلی داشته باشد، پس از بررسی های لازم توسط پزشک در مورد علت ایجاد درد، اگر علت درد زانو شروع آرتروز و سائیدگی در قسمت داخلی مفصل زانو باشد، عمل جراحی UKA توصیه می گردد.

معمولا بیماران در سن 60-35 سال با وزن مناسب کاندید این جراحی می باشند.

جراحی تعویض جزئی مفصل زانو (UKA) 

مزایای عمل جراحی جزئی زانو عبارتند از برش کوچک تر، از دست دادن خون کمتر، درد و تورم کمتر پس از جراحی ، مدت زمان بهبودی کوتاه تر، در این جراحی به دلیل اینکه کل زانو دستخوش تغییر و جایگزینی نشده مکانیک و حرکت مفصل طبیعی تر خواهد بود.

تعویض جزئی زانو برای چه بیمارانی مناسب است؟

درصورتیکه که جراحی تعویض جزئی مفصل زانو (UKA) در بیمارانی که به درستی انتخاب شده اند انجام شود، کاملاً موفقیت آمیز بوده، دارای نرخ بقا مشابه با جراحی تعویض کامل مفصل زانو (TKA) است و نتایج طولانی مدت بسیار خوبی مشاهده شده است. در غیر اینصورت ممکن است منجر به نتایجی با میزان رضایت بخشی کمتر شود. بنابراین ارزیابى کامل توسط جراح ارتوپد، نشان مى دهد که آیا بیمار کاندید مناسبى براى جراحى UKA می باشد یا خیر.


جهت مطالعه ادامه این مطلب به جراحی تعویض جزئی مفصل زانو (UKA) برای چه بیمارانی مناسب است؟ مراجعه نمایید.

دکتر مهران سلیمانها: 

متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو در رشت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد